Direktlänk till inlägg 27 september 2011

Diagnos pajjad axel =S

Av madibasshiraz - 27 september 2011 16:01

 

Mina "modiga"/"ta tag i saker o ting" upptåg fortsätter!

Igår tog jag tag i min sedan nästan 3år tillbaka pajjade axel (Everth von Bus hade ju den goda smaken att kasta av sin kära Matte rakt ibland massa stenar på en av våra skogspromenader, så jag ”krossade” axeln mot massa härliga stenar i fallet!). Behöver kanske inte tillägga att jag fortfarande får kalla kårar när vi rider förbi de stenarna igen, FY FASIKEN va illa det kunde gått =S Tur att jag alltid har min säkerhetsväst på mig!

Så för ett tag sedan bokade jag tid hos sjukgymnasten för ett nytt utlåtande om vad som kunde vara fel med axeln… Förra doktorn sa att det var broskbildningar o att det fick jag ”bara” leva med! Men på sista tiden har detta totalt urartat...

   Har haft riktigt jäkla ont i axeln de senaste månaderna, och så gör den förbaskat ont när jag har säkerhetsvästen på mig =(

Inte bra, inte bra alls… Dessutom så har armen början domna bort emellanåt och så stramar/värker det upp i nacken i flera dagar efter jag ridit hårt/ordentligt… Men det värsta av allt är att jag helt tappar styrkan i den när jag rider!

Inte jätte bra att direkt, full galopp i skogen och hela vänster armen bestämmer sig för att lägga av =S Då är jag glad att jag sitter på Skånes tryggaste o Finaste 4åring

Som sagt, på det stora hela är det inte bra, inte bra alls!

   Hur som helst, Farbror Sjukgymnast tittade på mig med stränga ögon, när jag berättade om ”ridolyckan” för dygt 3år sedan! Sen fick jag snällt göra en massa skumma rörelser och han granskade varje millimeter av min rygg o mina axelpartier. Suckade lite fint med jämna mellanrum, och när min välkända knakningar presenterade sig själva för honom ryggade han tillbaka ett steg och suckade högt:

-          - Inte konstigt att du har ont Fröken! 

       På fint läkarspråk hette det rotationscuffskada, o i verkligheten innebär det att de muskler som sitter kring skulderbladet och upp till axelledbandet är skadade och kan inte styra axel/skulderbladet (som de ska göra om man nu hade varit frisk)... Varpå min "axelkula" och skulderblad skuttar lite runder som de vill =(

      Slutligen så finns där massa nervtrådar som kommer i kläm när allt skuttar som de vill, varpå jag tappar kraften o känsel =S 

      OUPS!!! Kanske borde tagit tag i detta lite tidigare =)

Återigen tittade han sådär barskt på mig o sa:

-          - Det här Caroline, ska du ta på största allvar… Annars kommer du få ordentliga problem med detta i framtiden!

Yes Sir, lixom! Inte läge att le lite gullit för att charma bort detta inte… Utan jag såg mitt allvarligaste ut och noterade fint ner namnet o telnr till min nya sjukgymnast och fick stränga order om att träna med honom MINST 3ggr i veckan till att börja med!

*suck* hur fasiken ska man hinna med det?! Men, det är bara att möblera om i kalendern och hitta tid för det, för det här måste jag ju bara fixa till! Vägrar, absolut TOKVÄGRAR, att ha mer ont nu…

 

Hur som, dagens besök hos doktorn gav en massa Aha-upplevelser och förklarar mkt både inom ridningen och det ”vanliga” livet…

Inte konstig jag tycker Shira är ”bråkigare”/jobbigare i ena varvet, när jag har typ 80% mindre muskler i ena armen/axeln/sidan… Det är ju i rytteriet det brustit o inte hos min Finaste Flicka! Stackars Fisen min, inte kan hon väl hjälpa att Matte är handikappad =S

    Men ja, nu tar vi tag i detta! Gymmet; Here I come!

 

Förövrigt så är jag nöjd o glad! Fortfarande sjukt taggad inför framtiden o vad som komma skall =)

   Har varit många köriga dagar på rad nu så jag ser framemot en lugn skrittpromenad med Shirizen o Linda & Svante ikväll, o sen raka vägen hem för lite mys i soffan med bästa Mr eLioT!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madibasshiraz - 29 januari 2019 23:18


Swisch *ljudet av 9 dagar som passerar*Jobb, rörelse, mysighelg med N, vardag, snökaos, inställd premiär och sjukdom. Kort uppdatering sen sist!Shira gick 3 pass förr veckan, varav 1 uppsuttet. Godkänt betyg för en tokig vecka. Önskar att det fanns m...

Av madibasshiraz - 20 januari 2019 19:56


Söndag. I did it! Planen höll, o nu är min rumpa placerad i soffan. Maten i ugnen o N väljer söndagsförmiddagen! Så miljoner mkt bättre känsla i kroppen idag! Caroline vs dumma tankar 1-0! Kalaset igår va så mysigt! Tack! OH yes! Nu växlar vi u...

Av madibasshiraz - 19 januari 2019 15:14

Faaaaaaan! Jobbet var krångligt, tredje gången jag kör lön varav andra helt solo. Massa nytt inom julledigt o massa tjafs. Blääää. Men det som är mest Blääää är att det egentligen inte alls är Blääää. Egentligen är det tjohooo! Jag tycker det är SV...

Av madibasshiraz - 19 januari 2019 06:17


Lördag. 06.08. Strax påväg till jobbet. Mmm, så är det. Så kommer det vara en tid framöver. Men så får det va. Allt har sin tid. Sina perioder. Livet. Shira va hos tandläkaren i torsdags. Allt såg fint ut! Skönt! Däremot har hon börjat gnaga på ...

Av madibasshiraz - 16 januari 2019 21:56


Idag har jag vatt i tränat! Japp, you heard me! Hittat ett lagomt ställe för mig att träna på. Onsdagar 18.00, core-pass var fjärde Yoga. Japp, det här har jag lovat mig. Måstemåste hålla detta! Jobbet är kul. Svinkul! Har ett stort projekt på G s...

Presentation


Caroline [hjärta] Shira

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards