Alla inlägg den 19 november 2012

Av madibasshiraz - 19 november 2012 16:26



Hmm, det skulle bli tävlingsdebut i söndags… Början på ngt stort och den första magiska dagen i vårt liv som tävlingsekipage o ja *host* Shira lyckades iaf med konststycket att få den oförglömlig… Tyvärr dock inte på det sättet jag önskat, hoppats o trott utan precis o raka motsatsen tvärt om =(

   Dumma dumma dumma häst :’(


Ja, hon har ju varit minst sagt märklig den senaste veckan… Brunstig som en ko och allmänt vresig, en äkta PMS bitch mao. Ena sekunden söt som socker och kelsjuk som vanligt, andra sekunden sitter hennes tänder i axeln på mig och sparken hänger i luften! Mmm, jag börjar förstå vad killar menar med att tjejer är märkliga varelser från yttrerymden, för jag förstår mig inte det minsta på min Stora Svarta just nu =S

   Hemskt hemskt hemskt… Känner mig fullständigt otillräcklig....


Hur som, för att återgå till tävlingsdebuten så gick allt prima skinka fram tills att vi gick in på banan! Hon va en mysfröken att knoppa och essa på lördagskvällen, hon va en glad liten soltråle på morgonen (nåja, efter hon fått sin mat iaf!), vi gjorde oss iordning och begav oss mot tävlingsplatsen!

Väl där va hon duktig, ngt stel, men efter lite trix i fix så va hon fin! Jag tjaffsade inte med galoppfattningarna utan jag gjorde 2st, de satt 100% så då tyckte jag inte det fanns anledning att ta fram tröttheten i det eller grejja så det blev fel utan jag fokuserade ist på att få henne framåt och lösgjord! Sagt o gjort, det blev min tur o hon kändes faktiskt fin när vi red in på banan, men sen  gick det bara utför….


Magiskan som varit i detta ridhuset ca 3ggr i veckan de senaste månaderna, gått på dressyrsstaketade banor HELA sommaren och är uppväxt med musik i ridhuset under ridning, van vid all Mollis sitter på ”dommarplatsen” vid C tyckte helt plötsligt att alla dessa saker, var o en på sitt vis, va fullständigt livsfarligt o dog en gång per farlig sak =S TRAMSA JÄVLA JÄVLA TRAMSA!

Jag blev vansinnig på henne men samlade mig snabbt, räknande till 10 och försökte lirka fram henne…. LÖNLÖST =(

Hur som, när jag fick henne nått så när nära domaren blåste denne i visselpipan PRECIS när vi passerat (TACK FÖR DEN TELEVERKET!!!!!!!) Shira sticker iväg ett par steg med svansen mellan rumpan och är smått hysterisk (i hennes värld innebär det att hon travar på i sin takt och är HELT opåverkbar, hon låser lixom ute alla faror, rädslor och tyvärr också piloten på ryggen!). Ja så, där satt jag, på mitt lilla LettLok och det var ju bara o starta =S

Red in, kom halvvägs sen början hon konstra igen och så va de heeeeela programmet igenom. Första galoppen tog hon OK men andra bara fullständigt vägrade hon att fatta =S

Ja, det är lika bra o erkänna... Jag tappade modet fullständigt, kände mig galet otrillräcklig o värdelös som ryttarinna så jag bara hafsade mig igenom skiten för att få det over and done och skrittade ifrån tävlingsplatsen FULLSTÄNDIGT ROSEN RASANDE…. Vid flera tillfällen under programmet satte jag sporrarna ordentligt i sidan på henne (ja tänk såndär ponnyryttare spark, benen rätt ut o sen, kadommmm!) för att få någon som helst reaktion, men icke… Hon fortsatte helt utan att ens vicka på ena örat! ÅH PUCKOHÄST! Jag tog extrema tygeltag för att få henne uppmärksammad på mig och oss, men INGET hjälpte verkligen… Modet i mig försvann på en millisekund och jag skämdes som en hund inne på banan =(

   Så här i efterhand borde jag kanske gjort ngt mer drastiskt inne på banan och "kämpat" mer, tatt tag i henne dunder ordentligt i halten för att få henne med mig, eller ja jag vet inte tojställt igenom henne i ena volten för att få sans på henne... Men jag tvekar ändå på att jag under dess ynka 3 minuter hade lyckats få ordning på henne... Nja nej, jag vet i fasiken ändå alltså. Jag slet ju som ett djur på banan bara för att hafsa igenom det, hon ville lixom ingenting alls =S

Den enda "räddningen" hade nog varit att tagit lite mer tid innan jag startade inne på banan och haft henne mer "där" när vi väl satte ugång... Men jag hade nog(oxå) hunnit bli utesluten innan jag fått henne dithän.

   Det var inte Magiskan dag igår och det gjorde hon klart o tydligt för oss alla =S


55% lyckades vi skrapa ihop. PINSAMT SÅ JÄÄÄÄVLA JÄÄÄÄVLA PINSMAT!

Har tränat så hårt för att aldrig visa upp Shira på icke godkände procent, för hon är så mkt bättre än så. Men ja, den tanken sket ju sig på första tävlingen TOTALT!

Sen vet jag inte riktigt vart den domaren vaknat denna dagen, för av 13 ekipage fick endast 4st över 60%. Bedömningsporter är verkligen knivigt… Det gäller att vara ett ekipage i domarens rätta tycke, annars har man inte mkt att hämta hem…

Men så är det, jag skyller definitivt INTE domaren för vår urusla debut absolut inte, det va helt vårt alldeles egna och totala misslyckande men nja…. Men inte hade den dommaren en bra fm den dagen inte…

   Man skulle kanske konvertera till hoppryttare trots allt?! Där är alltid en rivning en rivning, no questions asked!


Ska jag analysera vad som hände har jag inte en jävla aning om vart jag ska börja eller komma fram till… Finns miljoner småsaker som dyker upp i hjärnan, men summan av kardemumman är nog så enkel att Shira ballade ur och jag var inte ryttarinna nog att få henne tillbaka i balans på den korta stund man har efter startsignal tills att man måste starta =(

   Jag är besviken på många saker, men mest på min Magiska faktiskt. Jag vet att hon är ung och att vi har lång väg att gå, men hon uppträdde synerligen oshysst i söndags och det kan jag inte acceptera! Hade hon varit rädd på riktigt, hade det varit i ett helt nytt ridhus, ny miljö och om jag hade varit tok nervöst hade jag kunnat haft förståelse men det har jag inte nu. Det var samma ridhus, samma staket och samma trygga Matte på ryggen. Nej, hon va verkligen en renodlad kärring  i söndags och det har jag svårt att släppa :’(


Det jag tar lärdom av söndagen och som jag ska göra 100% annorlunda är att fr.o.m NU ska jag vara 100% behård och konsekvent mot den Stora Svarta. No more pluttegull och tramseri när hon surar, är trött eller vresig.

Nu är det dags för Fröken Svart att växa upp och skärpa sig! Life is a bitch och ibland måste man helt enkelt samla ihop hela sig själv, bita ihop och genomföra det som krävs av en.

Hon ska fr.o.m nu gå dressyrtrimmeri i ridhuset mån, ons(träning för mollis) och antigen fre eller sön. Däremellan får det varrieras med PW, vila, hoppning och uteritter. Varannan vecka byts fre/sön trimmeriet ut mot galopp-träning.

Så ja, nu jäklar Fröken Svart!!! Den 2 februari 2013 är det tävling hemma på Gärds igen och då SKA SKA SKA vi kicka as i LB:1, det är bara så det ska bli! Det finns inget alternativ till det!

Ska visa den dära blåbärs världen vad min min Magiska Svarta går för och precis hur vackrast hon är, förr eller senare PUNKT UTROPSTECKEN UTROPSTECKEN



 

Ovido - Quiz & Flashcards