Alla inlägg under december 2014

Av madibasshiraz - 16 december 2014 13:18



...japp, precis som vanligt blir jag sjuk lagon till att det vankas roliga saker eller högtider =(

Sen i torsdags har det varit sjuksuga här hemma på väktarevägen. Idag är jag uppe o feberfri så imorgon blir det jobb igen!


Shira har i princip fått vila, dressyrvila iaf, hennes jullov fick börja en vecka tidigare än planerat =S

Ingen hit, men så får det bli ibland. Hon har dock kommit ut på en kort tur i skogen och lite jobb på lina 2ggr + lite egenbus i ridhuset. M har varit snäll o hjälpt mig nu när jag varit en sjukling!

 

Idag ska hon få gå lite mer lösgörnade i ridhuset, sist va det ju ingen succé så vi får hoppas att det blir lättare idag!

Ons, to blir oxå jobb i ridhuset o fredag blir en liten uteritt innan jag o N drar till Götet <3

 

I guess thats all for now. 

 

      

My Princes <3

 

 

 


Av madibasshiraz - 8 december 2014 21:06


Smack! Ljusglimtar blir till längre ljussken o fy fan vad jag längar till det blir hela pass med "den" känslan!



Idag var ett najs pass. Ett lite lättare pass, jag fukoserade på att få henne rund o "med".

Till en början med varrierande resultat, men efter jag satt ner foten så gick hon som en klocka! Vi gjorde ett par bra serpentiner, fina halter och bra förhållningar o bra framåt! Kände mig nöjd där o gav henne en lång skrittpaus.

   Tog upp tyglarna o frågade henne om hon var redo för lite galopparbete! Tjolahopp sa hon och gav sig iväg i fin stadig galoppa. Testa lite ökningar på diagonalen, bra iväg men uppsamlandet måste vi jobba på. Hur som, ett enkelt nyte o sen iväg i ny galoppa! Lia fin den =) Hon är gudomlig att rida på i den galoppen, skulle kunna sväva runt i evighetersevigheter! Men innan hon blev för trött taggade vi upp inf lite byten! Tjolahopp, ena bytet går galant men hon blir lite för på och samtidigt off i andra bytet. Men herregud! Så är det ju i början. Berömde henne som en tok efter byte no 1 som satt perfekt, hon blir såååå glad och stolt min lilla Prinsessa när hon blir överröst med beröm! Så kul att känna =)

Hur som, trixade lite med andra bytet och det blev 3 godkännda byten. Men inte så mkt mer än så.

Testade oxå att börja byta på lite olika ställen, just nu har vi bara bytt över medellijen i serpentin. Men jag gjorde ett byte på diagonalen och ett på långsidan! I det lätta varvet dvs =)

I den andra fortsätter jag att befästa dem över medlinjen tills hon 100 fattat vad jag vill!


Efter galloparbetet travade vi ner länge o sen busade vi med Mr T medans vi skrittade av! Kul att se den lilla skiten (Tino då) springa sitt alldra snababste runt runt runt i ridhuset medans Shira bara står o tittar på, precis som 

- lillebror han är bra knäpp han!

Å ja, det är han <3 Men en söt knäppis!


Mkt gotter o mys väntade henne i stallet efter passet o nu sover hon garanterat gott!

Precis som jag, in a few minuter =P

Av madibasshiraz - 7 december 2014 18:07


Planering är A och O.


Jag är lite som Sickan! Jag vill ha allt planerat in i minsta detalj! Ha koll på vad som ska ske nu och helst gärna de 10 närmaste stegen oxå =P

Kan vara frustreande ibland, jobbigt o ta fööör mkt energi då o då. Jag försöker att dra ner på mitt "Sickan"beteende i de fall jag kan... Men med Shira lämnar jag INGET åt slumpen o jag vill ha järnkoll på vad som ska hända next!

   Nu är jag så planerat de närmaste veckorna/månaden.


Fram till jullovet (som startar den 19 december), ska vi köra på som vanligt!

Denna veckan ska det bli 5 dressyrpass av varrierande intensitet o träningsform, varav 1 ska vara med kandaret och 1 pass för Fru Tränare. Till helgen blir det två uteritter, en PW och ett kondispass.

Veckan därpå blir det 3 dressyrpass och på torsdagen smygstartar vi ledigheten med ett longeringspass sedan tar M över ansvaret fre-sön då Jag & Pojken ska till Göteborg o INTE fira min födelsedag!


När vi kommer hem sen 22 december och fram till den 1 januari 2015 blir det en liten dressyrvila för min Shira! Det blir ist för ridhuspass 5dgr i veckan 5 uteritter i veckan och 2 dressyrpass. Uteritterna ska varrieras mellan rena kondispass, PW's och myspass. I ridhuset sja vi bara jobba mjukgörande och med grunderna!

   Hennes utvecklingskurva har varit spikrak sedan september och nu har hon förtjänat lite paus från allt det nya, låta den sjunka in och sedan med ny full fart och energi tagga rakt mot årsdebuten 2015!


Liten har blivit stor!

Första bilden är annonsbilden från 2010(3år), andra bilden från vår tävlingsdebut 2012(5år) och sista bilden från vår första placering 2014(7år).

Shit va tiden går.... Mmm, Liten har verkligen blivit stor och drömmar har blivit verklighet!

Tack för du finns mitt Svarta Magiska Guld!  


Planen känns bra och jag hoppas att detta milda vinterväder håller i sig så jag kan fullfölja min plan! Man kan ju inte styra över allt, även om man ibland önskar det!


I jul SKA jag oxå bli kandar-ägare, på ett eller annar sätt!


Nu ska jag myspysa med min lilla Tino, fixa den sista tvätten innan jag ska krypa ner i soffan o ha lite söndagsmys!

Lämnar för idag med liste visdom:


        


Av madibasshiraz - 6 december 2014 19:22


Tjipp!


Sen sist? Fullsmockad vecka som vanligt o mkt härlig tid tsm med Shira!


I tisdags red vi på kandaret, sjukt svårt. Tyglar hit o tyglar dit... Men träning ger färdighet o efter lite trix kunde vi minsann trava på volt, raktfram o tom få till 3 rätt fina serpentiner! Japp, det gäller att se framgångar o vara glad för det "lilla" =P

Nåja, kul pass var det iaf! Alltid kul med utmaningar o speciellt sådana som ska ta oss längre än jag någonsin vågat drömma!

  I onsdags hade vi sällis i ridhuset av M&S! Mkt trevligt, precis som vanligt! Lillebror va oxå med i stallet och efter ett riktigt bra pass(på träns) med Shira tog han över tyglarna.

Blir lite avis när han rider, för han är fasiken ta mig en naturbegåvning! 2a gången han rider och han rider själv! Skrittar iväg o tränar halt och att svänga! Sjukt duktig! Han ville testa trava och efter typ ett varv rider han lätt =) WTF! Nåja, kul att någon i familjen är naturbegåving iaf =P

Mitt pass med Shira va som nämnt bra! Vi tränar mkt mjukgörande, ställa hit o gå dit. halt o igång o ja, you know, grunderna lixom! 

Men självklart la vi in ett o annat byte oxå! Fina hon <3


I torsdags fick hon vila. Jag va väldigt sliten efter en extra tuff vecka på jobbet av många olika anledningar. Så jag gav mig själv ridledigt. Vilade upp mig i soffan o spenderade ngn timme i telefon med min Pojke!

How I love him =)


I fredags åkte kandaret på igen. Justerade bridongen lite o jag tycker nog hon gick lite bättre så!

Men ngn genomgående kul pass blev det inte... Det blev som passet i måndags, kaos blandat med riktigt fina ljusglimtar!

Nu blev det varken ett lång eller ett tufft pass. Vi bara känner oss för med kandaret, testar oss fram o tar det lilla lugna!

Tjabbigt, stelt o tradigt va upplevelsen jag fick första halvan av passet, tyvärr... men efter lite ljusglimtar lekte vi fram ett byte och vips så va min Sess som förbytt!

Framåt, på och helt på ytter! Då är hon LJUVLIG att rida! Glimtar av vad som komma skall och jag bara ÄLSKAR det!


Idag va jag ute i skogen o luftade oss! Blev en kort runda pga jakt i skogen. Men ut kom vi iaf o det ska vi även imorgon. Då med kandaret! Vi MÅSTE vänja oss =)

Dessutom är hon gaaalet snygg i kandar!


Ja ni hör, kandar kandar kandar! Ett evigt tjat om detta kandar!

Jag vet att kanske låter töntigt, tramsigt o helt puckat o bla bla bla bla! Men för en tös som mig är det här MAJOR!

Är kär i tanken på att någon gång under 2015 se mig & shira på en MSV startlista och jag är så in i vassen glad över all den uppbackning jag har både hemma o i stallet! Just nu rockar min värld fett!


För att tjata idare om kandar, här har ni mitt o Shiras blivnade kandar.


       

Rundsytt galet najs kandar från clydes coner med lackad svart nosgrimma!

Pannbandet, även det från clydes corner, en rad rainbow med extra sväng. *mums*

3delad bridong o stång från Hööks


 

Dessutom skulle detta schabrak från Equestrian Sthlm sitta som en smäck till kommande tävlingssäsong!

Lackade detaljer *mums*



Åh, så mkt fint.. Så stora drömmar o så mkt vilja att förverkliga varenda en! Bring it!

Av madibasshiraz - 1 december 2014 21:30


Vaknade som en solstråle! Upp o iväg till jobbet, men sen sket det sig! Suck vilken helskottas dag det blev där =(

Nåja, jag tog mig igenom den tack vare goa kollegor!


Kom hem o kände mig inte så pepp på att rida! Men sen tänkte jag att imorgon ska vi ju ha sellis med M&S o sen är det onsdag o bondedejt o M&S igen på torsdag, så här finns inga utrymme för spontan vila eller "uschstackars-mig"-vila!

NixPix, perfect needs practis =P


Så på med allt o swish in i ridhuset! Värmde upp, WOW! Lite öppna o sluta på det = PISS! Galoppombyte 4 rena, klockrena fina roliga utan kicks byten på 6 försök, gladast i stan! Galopp i fältsists i lång låg form = check på WOW känsla! Skänkelvikning över i diagonal sluta = PISS!

Så ja, passet stämde kanske bra överens med resterande dagen! Det hade sina fina ljusglimtar, men även sina downs o ett psykbryt!

   Hur som, efter passet hade jag återigen fyllt upp den energi som tjuvades från mig! 


Hon ÄR fantastisk min Sessa! Fick några rikigt fina stunder idag, nu vet jag vad jag "letar" efter o hur det mesta ska kännas. Nu ska vi bara sätta det 24/7 =)

Det är bara att jobba på! Planen är att fortsätta tjata likt de senaste veckorna dvs:

- öppna/sluta i oändliga kombinationer

- volter i stora mittvolten

- bommövningar

- mkt skritt

- övergångar skritt/trav/galopp

o så klart ska vi galoppombyta! =) Älskar det!


Nåja, dagen är över o strax är det nattinatti! Summan av måndagskardemumma: förbise sånt/sådana du inte kan påverka o låt glädje o det/de du älskar mest fylla ditt hjärta o liv <3


Imorgon är det kandardag o jag kan knappt bärga mig! Ska bli såspännade att testa på det i ridhuset och ett lättare pass!  Bring it!


 

Vi har kommit en bra bit på vägen hon & jag!

Här har vi precis varit på en av våra första uteritter 2010

 och idag har vi galoppobytt o taggat upp inf MSV debut 2015!

How I love my Pownie!

Ovido - Quiz & Flashcards