Alla inlägg under april 2013

Av madibasshiraz - 30 april 2013 08:00


Igår avlade jag ett löfte till mig själv!

De senaste veckornas sorg och hemska besked, ger tillfälle för eftertanke och försändring!

För ca 1 år sedan fick jag samma aha-upplevelse och började genast rannsaka mig själv och de i min närhet (se http://madibasshiraz.bloggplatsen.se/2012/03/28/7622816-hellre-ensam-an-i-daligt-sallskap/)! Så här i efterhand inser jag  att jag har gjort ett bra jobb och de som nu finns i min närhet är verkligen JUST precis sådana männsikor som ska finnas där. No one more, no one less!

ALDRIG mer ska det komma in energitjuvar o tvivelaktiga männsikor i mitt liv! Å skulle det mot förmodan passera en eller annan sådan typ igen, har jag dyrt och heligt lovat mig att INTE låta de ta den energi och ge mig det vemod som de är ute efter!

28 år senare och jag HAR lärt mig läxan, skulle sätta fullpott vid ett ev prov! Så ja, Tack meeeeen Nej Tack!

Eller som Bästis skulle uttryckt sig ”Tack för Tacket o heeeeeeelsa hem!”.


Nog tjatat om bedrövelse och vidrigt folk!

Igår va en lyckans dag! För vi , Min Nillis & Jag, flyttade in i VÅR lägenhet! Underbart att få vanka runder på varma golv, somna utan att frysa häcken av sig och framför allt vakna upp och gå in på en varm toalett! Hmmm, åh, underbara värme!

Så nu får jag väl göra som hästarna, fälla den vinterpäls som jag satt under vintern i Dockhuset!

   Lägenheten känns iaf redan hemma, våra saker blev super fina tilsammans och det är precis vad vi önskat! Nu börjar VÅRT liv, en ny tid med massa härliga stunder tillsammans!


Även om det känns 100% rätt att flytta och lämna Ovesholm ger det ändå en gnutta vemodt att lämna själva Dockhuset! Jag är så tacksam för möjligeheten att bo så och för den tiden jag haft där! Jag har haft många oförglömliga stunder där, jag har gjort det till mitt alldeles egna fina hus! Jag har dessutom fått möjligheten att leva MITT I MIN DRÖM, så nu vet jag exakt vart jag strävar! En dag ska jag bo så igen, fast på MIN[läs vår] alldeles egna gård!

   Så tack, för den här tiden Huset! Hoppas din nya permanenta hyresgäst ska få lika mkt lycka med dig som  jag fått!


Nu ska jag jobba jobba jooooobbbbba, så jag kan få komma hem i vettig tid! Köra hem till OSS, skutta i hästkläderna möta upp Bästis tillika Granne ute på parkeringen och sedan köra till hästarna, handla valborgsmidda och därefter fira Valborg i nya Placet med alldra bästa sälliset =)


Jag är en väldans väldans lycklig tös och ”om Ni tror att Ni sårat mig, då har Ni bara missförstått!”

Av madibasshiraz - 17 april 2013 13:33


Jisses pannkaka vad fröken är trött i kroppen! Det här med att ha två hästar och samtidigt börja röra på fläsket, vid sidan av hästarna oxå, tar verkligen ut sin rätt! Idag är dag nr 2 då jag känner mig heeelt död i kroppen! Menmen, skam den som ger sig! Jag tokgillar livet som två-häst-mor och ”nya” Stjärnan Noppan (No Play) är bara ett enda stort SANT NÖJJE att få jobba  med =) Så tack Linda för det förtroendet! Jag ska göra det bästa jag någonsin kan för Lilla Damen Guld!

   Noppan har flyttat hem till Linda igen efter en tid på foder och nu är det ”mitt jobb” att få upp lite muskler, galenpannighet och framåtanda på Fröken Dam inf försäljning!

Men ju mer tid jag spenderar med Noppan börjar det sakta sjunka in att en häst som Noppan växer inte på träd! Hon är en genomsnäll individ, mjuk, lyhörd och en enorm vilja att vara tillags och att göra det som krävs! Hon har ett galet arbetssug och jävlaanamma i sig och hon har ett sätt som får en att fullstädigt smälta i hennes närhet! Det blir svårt/tufft att se henne åka den dagen hon är redo för nytt hem... Så jag önskar jag hade sådanadär guldbyxor där fickorna fylls på med pengar allt eftersom, för en häst som Hon är svårt att hitta! Noppan & Shira, the DreamTeam lixom! Nåja, en flicka kan väl få drömma?!

   Tillbaka till verkligheten... Just nu jobbar vi långt & lågt, vi jobbar med ställning och framför allt jobbar vi framåt! Snubbligen hon haft lite trubbel med försvinner i princip när hon tänker o vill framåt!

Imorgon ska vi ta vårt första pass på banan, ska bli spännande att känna på henne lite där! Hoppas på att få känna på henne på tärrängbanan oxå framöver, det är ju hennes verkliga ess i rockärmen och det Fröken Noppis brinner för här i världen!


Hur som, med Shira försätter utveckligen framåt! Förra veckan Mollis pass var ett av de bästa på mkt mkt länge! Hon var galet fin, och Mollis berömde faktiskt oss ganska ordentligt!

SÅÅÅ kul =) Det är verkligen världens roligaste grejj det här med dressyr! Så kul att känna förädringarna och så kul att se hur ”enkelt” allt kan vara när man väl gör rätt, Shira fattar rätt o allt bara blir sådär jäkla rätt!

Ja, jag är minst sagt taggad inför kvällens träning! Tror dock inte att det blir en lika dunder prestation som förra, både hon o jag är trötta/ömma i kroppen av den nya ridningen! Lär väl ta en vecka till eller två kanske innan den första långa träningsverken ger med sig, men sen är det bara att köra på! Har iaf dundertaggad inf ridningen just nu och jag kan komma på mig själv sitta o drömma mig bort bland siffrorna här på jobbet till ett nyharvat ridhus och en sådär galet Magisk Magiskan!


Det som däremot INTE är så jävla najs, och som får mig att fälla en tår eller miljoner, om kvällarna är att Min Finaste HårTuss är ganska illa darran igen =( Han är pigg o glad till humöret och det är jag själigen galet tacksam för! Men bråcken har gått upp igen så nu är det bara en tidsfråga om hur länge jag får behålla honom hos mig ;(

Fru Veterinär gav oss allt från ngn månad till ett par år, det är så himla svårt att säga tydligen. Allt beror på hur länge han kan ”tömma” sig ordentligt.

 Men sålänge han är glad o pigg och inte har allt för stora problem med bajjeriet får han finnas kvar! Vi hoppas vi får en sista härlig sommar tillsammans... o gärna en jul, vår, ny sommar o massa mer tid än så... men det bittra hemska jävla äckliga sanningen är att Min&HårTussens dagar tillsammans är räknade ;(

Å det gör så in i nordens JÄVLA ont i hjärtat så det går inte att beskriva. Bara tanken på att förlora honom får det att fysikt verkligen hugga i mitt hjärta...

FAN, vad jag hatar detta. Skulle göra vad som helst o ge vad som helst för att kunna göra honom frisk o få de dära sista mysiga pensionärsåren med honom. Skulle ge allt för att få ha honom kvar sådär tokigt nära mig som han alltid varit. Men nothing last forever och varje saga har sitt slut.

Nu är det min skyldighet att göra vår sista tid tillsammans så mysig/rolig/minnesvärd och framför allt smärtfri för Eliot. Livskvalité är nyckelordet och han ska aldrig aldrig mer ha sådär ont som han hade för ett tag sedan, ALDRIG!            

Av allt det han gett mig under årens lopp är detta det minsta jag kan göra för honom, ge honom ett värdigt avslut. Ett avslut värdigt den KUNG han faktiskt är!

Å, älskade älskade Hårtuss!

   Det är en psykiskt utmaning som väntar mig nu, att lyckas leva i nuet och kämpa på vidare, förtränga det vidiga slutet, och bara njuta av vartenda moment, stund och ögonblick. Ignorera tanken på att hur mkt vi än kämpar, fixar dona o grejjar med, så kan han aldrig bli bra igen, ignorera tårarna som bränner bakom ögonen och ist le o njuta av att han faktiskt frotfarande finns kvar hos mig.

För han är världens fighter min lilla Röda och det finns miljoner mer bus kvar i honom, miljoner fight att kicka dumma bråck-ass med! Kämpa Finaste Du Kämpa, jag ska hjälpa dig på allra bästa sätt och så mkt jag bara kan.


*torkar tårarna*


Ikväll väntas det, efter Mollisträning, kvällspromenad med Lilla Röd(Elvis) o Mini Röd(Eliot). Imorgon ska det hämtas hem sista höleveransen o sen vilas!!! På fredag ska det ridas o mysas, på lördag ska jag på lite hemliga äventyr o avslutar sedan dagen i Färlöv med Kusinerna. Söndagen måste det PACKAS (efter Lindas tävlingsdebut dvs) för nästa helg verkar det som att jag o Min Niklas får nyckeln till VÅR lägenhet!

Det är inte klokt vad tiden springer iväg! STOPP PAUS HALT!

Av madibasshiraz - 5 april 2013 13:23


Jahapp, sen förra onsdagen då? Massa lajbans har iaf hänt! Mkt tid har spenderas med Magiskan och Honom, påskledigheten satt mao som en smäck =)


Inledde påskfirandet med en uteritt på skärtosrdagen! Shira var ett riktigt MÄRRSTO att rida! Hon ville inget alls, och jag ska erkänna att det va väldigt längesedan jag var så ilsk på henne =( Kunde inte ens skaka av mig ilskan när jag hoppat av henne, så BästisLinda fick stå ut med min absolut sämsta sida resterande delen av kvällen! Som tur va (för hennes del) kastade jag in Shira i boxen efter hemkomst och skyndade mig igenom kvällsproceduren i stallet för att få komma hem asap! Svängde inom mataffären o skämde bort mig själv med godis o Påskmust! Städade Dockhuset när jag kom hem, tända alla massa ljusen o sedan kröp jag ner i soffan o myste med eLiot framför Robin Hood på TV:n!

Strax därpå kom favoriten min hem o överraskade mig! BÄSTA HAN <3

  

Fredagen började med ett tömkörningpass! Det gick kanoners! Hon va jämn o fin och inte alls stå där träig som hon kan bli ibland, utan gick jämnt o fint i båda varven! Jo minsann, dra på trissor! Fin va hon =)

Efter stallet åkte jag o Favoriten till Tollarp och fixade klart vårt matbord o började fixa med stolarna! På kvällen väntades det familjemys i Arkelstorp!


I lördags va detsnooooorkallt på morgonen, så Magiskan fick snällt vila! Är nämnligen så ininordens jävla trött på att frysa! Åkte ist hem och gjorde mig iordning inf dagens shopping tur med Honom! Det blev en tripp till Malmö och div. möbelaffärer!

Påskaftonsmys med Favoritpojkarna, goemidda o massa mys i soffan! Sämre kan man ha det ;)


Söndagen va i särklass den bästa riddagen på hela påsken! Vi tog på hopp-utustningen o begav oss ut på fälten för lite lajbansbus! Slutande med att vi hoppade [kravlade] oss över stocken på terrängbanan! Men förövrigt va hon SÅ JÄVLA DUNDERNAJS O RIDA! Som smör i händerna o fin fin i trav och galopp! Mumsfilibabbs för henne sådana här dagar =)

  

Måndagen gick minsann inte av för hackor den heller! En joggingtur med lite spontangalopper där underlaget tillät och fälten såg inbjudande ut! Kan inte nog understrycka vilken lycka det är att få möjligheten att hyra vårt eget stall, på ett av traktens absolut bästa hästområden! Bästa Lyckligaste Livet!

  

I tisdags var det vila och i onsdags blev det ett dunder dressyrpass utan dess like!

Va egentligen inte så taggad till ridning, men när jag kom till stallet och såg min svarta skönhet började rycka i dressyrnerverna =) Så på med utrustning och swisch iväg i vårsolen mot ridhuset! Där möts vi av ett nyvattnat och nyharvat ridhus! Mmm, där steg taggningsnivån genom taket! *kabraaaak*

Hade gramanen på och jag tog den till rätt mkt hjälp, speciellt i galoppen iaf. Mollis påpekade för mig vid förra träningspasset att gramaner är bra, OM MAN FORTSÄTTER RIDAHELA TIDEN!!! Vilket jag har lite issues med även utan gramanen, så här gäller det att hålla tungan rätt i mun o keep on fighting! Tror nog jag tog henne lite väl mkt på orden för efter 20 min var jag o Shira heeelt slut, jag red som om mitt liv hängde på det =) Mmm, för jag ska ju aldrig överdriva lixom ;)

Hur som, vi pausade o skittade en lång go stund innan jag bestämde mig för att ta en genomkörare till! Ville lixom få igenom henne o få henne ”där” en gång för alla! Kosta vilken träningsverk det vill lixom =P

Hon fortsatte bråka med mig, hon lixom släpper bettet o hela ”suget” och symaskinar iväg med benen så fort jag ställer krav på henne/ställer henne o specielt i hörnpasseringarna, vilket är superirriterande! GÅÅÅÅÅ istället lixom. Fick ett ”mindre” utbrott på henne och efter det fixade vi minsann biffen! Det här med att få upp henne på ytter o sedan jämn aöver båda tyglarna är f-n svårare är man kan tro för ett blåbär som mig!

   Fick mig, hur som helst, några rejäla AHA-upplevelser om vad Mollis är ute efter och hur det ska kännas. Jag lyckades tillslut, dock endast bitvis, få upp henne på ytter och sedan vidare jämn över båda tyglarna.

Såååå sjukt cool o härlig känsla att rida på det viset med heeela henne framför mig! Där o då gjorde hon verkligen själ för sitt smeknman, Masikan!

Hon travde på bra (Mollis hade nog iofs uppskattat mer framåt), jämn i båda sidorna och flyttade rumpan bra i galoppen även i svåra varvet! Ja minsann, ibland behöver jag nog bli sådär heligt förbannad på Sessan för hon ska bruka allvar! Tramsbyxa!

Travde ner henne en lång stund innan vi skulle bege oss hemåt! Men Shira va så trött i bakbenen o jag i mina långa ben, så det tog en midre evighet att lunklufsa hem! Men väl hemma kissed and made vi  up över ett äpple sen blev det gosestund och kel! Snygga underbaraste hon!


Igår blev det en uteritt ala skolboken med Vini & Linda som sällis! Hur najs som helst, det blev lång o låg trav och sedan en lagom galoppa över fälten innan vi avslutade med ännu en lång travsträcka! Ett lagom joggingpass mao!

   Ikväll väntar ett mindre konditionspass! Det ska bli långa travintervaller varvade med korta galoppsträckor! Får väl se hur det går! Kul lär det bli vilket fall som! Hopputrustningen åker iaf på och det brukar tagga Fröken Svart till max!

    Just det, appråpå hopputrustninge, den 14 April SMÄLLER DET! Jag & Shira intar hoppbanan på rikitgt! Det är Pay&Jump i Vinslöv o jag & Magiskan ska dit! Det blir de svindlande höjderna 50+60cm som vi ska ta oss över! Jaminsann o da, underns tid tycks ännu inte vara förbi!

Hihihih, BÄSTA LIVET <3

Presentation


Caroline [hjärta] Shira

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards