Alla inlägg den 21 oktober 2013

Av madibasshiraz - 21 oktober 2013 11:51



Måste bara skriva ett ”litet” inlägg om tävling på ÅsboPonnyklubb 2013-10-20! Det kan sammanfattas lite kort så här;

1) JAG SKITER I DETTA!

2) Kick ass Lb:2

3) Gyttjebrottning!


   För att Ni ska förstå den totala lyckan i detta inlägg måste jag först ge er lite bakgrund information. För ett par veckor sedan var jag & Shira i Perstop på tävling vilken kan sammanfattas i ett ord: KATASTROF!

Det gick inte alls, hästj&%#n ville inte gör ngt, inte gå fram, inte släppa efter inte vara medgörlig eller trevlig på ngt sätt o vis. Hon va en regelrätt häxa. Vi skrapa ihop några ynkliga % men så dåliga att jag inte ens vill nämna dem här. URUSLA va dom iaf!

   Hur som, jag for hem ilsk som ett troll och anmälde mig direkt till Åsbo-tävlingen o därefter bokades det in träningar för stallägarn. Det va då 2 veckor kvar till åsbo, så jag tryckte in 4 träningar.

Jag köpte pessoasele för att komma åt henne när jag arbetar henen från marken, köpte stroppy mare-tillskott för att få bukt på hennes horribla humör och tag mig an en ny roll (se tidiagre inlägg).


   


Träningarna därifrån har gått över förväntningarna, vi har backat bandet och jobbar nu heeelt grundläggande! Det handlar om att få henne lång o låg i framridningen, få henne lyssna på min sits och reglera henne därifrån.

I traven handlar det om framåt tänk, mjuk hand och respekt! Galoppen är ganska bra (!) faktiskt, men vi jobbar på samling och respekt även här. Hon SKA lyssna på mig i alla lägen inte ge sig iväg i 200knyck för det blev lite jobbigt eller protestera som en tok för jag ber henne om en framdelsvändning. Nej, lite jävla ordning i torpet ska det vara och det har det blivit!


Sista uppladdningen inför Åsbo inleddes med att jag tömkörde henne i fredags för att mjukgöra o lossa henne efter torsdagens ganska intensiva träningpass. Tog pessoa selen och jag måste säga att jag älskar att arbeta med den! Fröken är mjuk fin och har en härlig attityd framåt och med arbetvilja. Vi kan både trava o galoppa på små volter utan större issues. Vi kan sakta av o ”ge oss iväg” helt utan protester!

Fröken Possitiv anläder när Pessoaselen kommer fram o det är super viktigt just nu att få henne att gilla att jobba, att det är kul att vara tsm med Matte och att bästa livet upplev tsm när vi presterar ihop!

Där ligger mitt fokus just nu! Jag vill smitta av mig av min totala gjädje/passion till dressyren över till min lilla LettPrinsessa!

Å dömma av gårdagens första klass (LB:2) så har jag lyckas, för jag har sällan skådat henne så glad o samarbetsvillig som när vi igår entrade Åsbo’s ridhis för some tantbingo!


   Hur som, en sak i taget!

På lördagen red jag henne i ridhuset. Jag la fokus på att få henne lång o låg och att hon ”va med mig” hela tiden, där skulle inte finnas utrymme för Shira att ta komandot! Å det gjorde det inte heller, jag har faktiskt ALDRIG tidigare haft en sån bra känsla dagen innan tävlig! Kändes underbart!

   Det som däremot inte va lika underbart va att gå upp 02,50 i söndags morse/lördags natt för att påbörja tävlingsdagen. Men eftersom TantBingo är det bästa jag vet o Shira mitt allt, så va det inga strörre problem när klockan väl ringde!

Lagom till att jag kommit upp (03,00) ramlade Pojkvännen in genom dörren efter vatt ute o härjat med polarna på krogen. Vi fick en super mysig stund tsm sådär på morgonkvisten!

Jag käkade frukost medans han åt lite nattamat och under tiden jag sminkade mig o fixade håret så höll han mig sällskap o berättade om kvällen strapatser!

04.00 sa jag hejdå o han godnatt och söndagen började för mig samtidigt som lördagen tog slut för honom! Sinnesjukt!


Nåväl, regnet öste ner och här kommer första sammanfattningen: JAG SKITER I DETTA! Tänker inte fan åka halva skåne runt i hellregn för att lasta ut en toksur Shira (she DONT like regn) och bli kall o sjuk igen. NixPix!!

Men den nyfunna tävlingsmännsikan i mig växte till liv och jag ville ju minsann visa världen att vi kan sååå mkt bättre än i Perstorp så när Bästis kom med förslaget vi åker ner och pissregnar det där oxå avanmäler vi på plats, är vädret OK kan du iaf rida första klassen som går innomhus o stryka andra!

Sagt o gjort, vi lastade Raven med miljoner olika täcken o div. prylar och efter lite meck gick även Magiskan på Chevalen och off vi körde (05.15)!


Väl på plats va det ganska OK väder, det regnade inte jätte mkt och det va inte jätte kallt. Så jag startanmälde mig till båda klasserna!

Vi lastade ut Shira (innan solen ens börjat fundera på att stiga upp!), klädde på henne och jag skuttade upp!

In i ridhuset för lite framridning och jag blev helt salig när jag tog tyglarna och upptäckte att det va en precis lika härlig känsla som dagen innan!

ALLT stämde! Bästis var, som vanligt, en pärla o hjälpe mig på framridningen och swoffs sa det bara sen va det min tur!

Bästis peppade mig inf ritten, tänk att det är träning, rid ordentligt, tänk på händerna o fokusera!

Jag tog ett djupt andetag och sen entrade vi ridhuset!


Shira växte 5cm och jag kände mig urstolt över min Pingla som travde in i sin allra finaste trav!

Dommarbordet va iofs döööö läskigt, men det är det alltid de första sekunderna, så det la sig efter en liten stunds 8voltsridning kring dommaren!

Hur som, Caroline Fransson varsågod och rid!

Inridning, halt, volt, ökning, galopp, ökning, HALT och hejdå! ALLt stämde, den enda missen vi fick va en ynkapynka liten takt-miss i skritt ökningen som drog ner oss tillen 4ra på den momentet =( Halterna som ALDRIG fungerat tidigare satt nu kononers! Å älskade häst!!!

Jag fick bita mig rejält i läppen för att inte gråta som en fjönta när jag hälsade hejdå till dommaren.


Vilken gaaaaalen känsla! Det va helt underbart, jag ska aldrig aldrig aldrig mer rida på ngt annat sätt än så här! Jag älskar det, hon älskar det och dommaren älskade det!

Vi belönades med personbästa(!) och 64.667% KICK ASS LB:2!

Fina omdömen som; ”Väl ridet!”  Och att Shira ”behöver ett bredare regiskter för högre poäng”. Vilket jag tolkar som (och precis som det kändes oxå) att vi red på vårt absoluta max, vi fick så höga poäng vi kunde få utifrån oss och våra förutsättningar!

Jag var/är helt överlycklig. Och när dessutom stallägaren smsar sekunder efter resultatet kommit upp på equipen blev jag tokigt rörd av hennes engagemang för sin ”elev”. Ja nej, igår va LB:2 helt magisk och jag kommer aldrig att glömma den! Överlycklig!

Vi hade ju en klass kvar (LB:1) den gick utomhus, och här kommer tredje sammanfattningen: gyttjebrottning.

Det gick f-n inte att rida där alltså. Jag kände hur det sög i varje steg Shira tog och efter bara en yttepytte stund på framridingen så va hon trött och jag helt slut =(

Jag valde att pausa henne en god stund och precis innan start tog jag två voltvarv i respektive varv i lång låg trav och en varsin galoppfattning.

Men även om jag kände att jag sparat på resurserna så hjälpte inte det, Shira tvärdog ala Landskrona inne på banan och jag bostavligttalat bar runt min 650kg guldklimp!

Kunde inget annat än att garva åt det hela, vi gjorde absolut det bästa vi kunde. Jag behöll ändå fokus och genomförde ett ”fint” pogram även om framåtbjudnming totalt avsakandes.

Min missförstå inte mig här, det va ingen sur-shira som trädde fram, där va inga sura miner eller jag ska inte-moment inne på banan. Nej, hon va bara helt slut i kroppen och gjorde så gott hon kunde. Hon gjorde allt jag bad henne om och jag är nöjd under de förutsättningar vi hade.

Vi belönades med 60.xxx% och det är jag nöjd med. Mest nöjd är jag över ömdömet ...trevlig häst!

Äntligen ser även dommarna vilken Stjärna min Magiska är och framför allt SKA BLI!


 


Vi lastade och for hemåt toknöjda med vår dag och heeelt redo för nya utmaningar!

Efter denna dagen så vet vi att vi kan och vi vet precis hur vi ska göra det TILLSAMMANS!

Nu ligger en höst/vinter framför oss med massa träningar och till våren hoppas jag komma ut på tävlingsbanorna ett bredare register på en mer välmusklad, energirik och livsglad PownieDressyrarPrinsessa! Tagga känslan av att vara ett tsm med mig Sessis och tagga känslan av att Tantbingo med henne gör livet värt att leva! ÖVERLYCKLIG!


...mot framtiden!

 

Ovido - Quiz & Flashcards