Direktlänk till inlägg 18 april 2012

En vecka senare.... OP update!

Av madibasshiraz - 18 april 2012 15:08

Lugnt på hästfronten = lugnt på bloggfronten!


En vecka sedan operationen idag! Å känslorna har väl hunnit lägga sig nu och jag börjar återgå till mitt normala jag! Är så initusansjäkla glad att hon klarade det så det kan inte beskrivas med ord! Älskade hon! Hon är verkligen det bästa med HELA mig!


 


   Själva operationsdagen va en hemsk dag. Nervösare har jag nog aldrig varit. Tur jag hade världens bästa Mamms o Värmländska med mig!

Dagen började kl 05.00 med att göra iordning Shira inför dagens äventyr. Hon fick sig en ordentlig rykt och så flätade jag svansen, gjorde ett tappert försök att fläta manen men det blev inte så bra =S Så det gav vi upp, till Shira STORA förtjusning!

Lastningen gick bra! Träningen hade verkligen gett resultat! Hon fick upp på 2a försöket, men eftersom jag redan då va extremt nervös så valde jag att gå ombord med henne och lät mamma stänga dörrarna bakom oss. När Shira väl va inne och jag skulle fixa dörrarna o stänga lämmen, skakade mina händer så jag inte kunde kontrollera dem =S Fick samla mig en minut innan jag tillslut lyckades stänga Bojen! Nervöst nervvrak är bara förnamnet på en tramsa som mig!

   Johanna dök upp vid 8 and off we went =S No turning back =(


Väl i Malmö o på ATG blev vi väldigt bra emottagna! Super trevlig personal tog emot oss!

   Jag lastade av Magiskan och gick in med henne på kliniken! Innan hon skulle in i boxen vägde vi in henne! 649KG! Jodåsåatt, det är min lilla klumpa det <3

Efter vågen gick vi in på OP avdelningen och klädde av henne! När vi var klara med det sa sköterskan:

 Så, då tar vi hand om henne nu och så ringer vi dig när allt är klart!

VAAAA?! ÅH, nej så fasen heller att jag lämnar henne här alldeles ensammen. Det finns INTE på kartan lilla Fröken du. Jag frågade på mitt charmigaste sätt om man fick stanna?!

Men, det finns ju ett shoppingcenter här bredvid, där brukar alla gå de timmarna OP’n tar!

Okay, ja nej, jag bryr mig inte ett dugg om ett jäkla shoppingcenter jag vill vara hos min Magiska… men inte ens om jag ville stanna fick jag det! Paniken tog överhand o jag kastade mig runt halsen på Magiskan! Kramade henne så hårt jag kunde o sniffade in hennes doft och STORBÖLADE. Paniken likt den jag fick när jag förlorade min Everth för snart 2år sedan spred sig i kroppen! FAAAAAN, jag klarar INTE att förlora henne oxå ='( De enda ord jag fick ur mig va Jag älskar dig, Jag älskar dig! Tillslut puffade Shira på mig som om hon sa:

Kom igen nu Mammsen! Det här fixar jag lätt som en plätt! Gå nu så ses vi om en liten stund! Du är piiiinig nu ;) Kunde inget annat än att le, hon är det bästa som finns o vi är som gjorda för varandra!

   Shira fick sin första lugnande spruta av sköterskan (som jag också lyckas få i tårar då hon blev så tagen av min reaktion!) Hon lovade mig att ta bra hand om min citat ”JÄTTE FINA och blanka” häst! Motvilligt, jätte baota motvilligt lämnade jag min blanka svarta alldeles ensammen i boxen… Värsta känslan =(

   Fick samla mig en stund på toan innan vi begav oss till det där jäkla shoppingcentret!

Väl där hade vi det super trevligt! Timmarna fram till lunch gick fort och mamma skämde bort mig riktigt ordentligt! Vi åt en jätte god middag men när klockan närmade sig 12 ville jag tillbaka till kliniken eftersom jag visste hon skulle opereras efter lunch!

   Vi dundrade in i väntrummet med massa fika och parkerade oss i soffan vid 12,30 snåret.

Ca kl 14.00 kom en sköterska in och sa att de opererat det första benet och att de nu skulle påbörja ben nr 2! Okay tänkte vi, då bör vi ju får nya besked vid 15,00.

Men icke så nicke… När kl. segat sig till 16,30 hade vi fortfarande inte fått några besked alls =( Jag var galet nervös o de tankar jag tänkte tänker jag inte ens dela med mig av…

Då kom den super härliga tanten från receptionen kom in för att säga hejdå till oss, och hon såg nog oron i mina ögon för precis innan hon skulle gå sa hon: Ash, jag ringer ner till OP och ser hur det går för dem! Hon gick in på sitt rum och fram växte min extrema elefantöron! Först kunde jag inte höra ett skvatt men sen hörde jag: okay, men så bra då! JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
=) Där o då förstod jag att allt hade gått bra! Tanten kom in med ett leende och sa: din häst är uppe och pigg!

Tårarna bara exploderade och jag grät som ett litet barn! Har aldrig varit med om någon sån känsla, helt JÄVLA sjukt skönt! Älskade Älskade Hon <3

- Oj då, hur skulle reaktionen blivit om jag kommit med dåliga nyheter?! sa tanten. - Ja du, det vill du INTE veta svarade min mamms!

Kirurgen Palle kom upp sekunden senare och tanten hann förmedlade att det väntande en tjej med äkta glädjetårar i väntrummet innan han kom in till oss! Oh Yes! Lyckligaste lyckligaste jag!

   Pratade med Palle som förklarade hela OP’n o hur det hade gått! Hon hade sovit lugnt o jämnt genom hela narkosen och uppvaket hade gått lugnt och fint! Ingen är väl direkt förvånad, som om min coola Donna skulle överreagera när det väl gällde?! Nehepp, ALDRIG! Bästa hon!

Han sa att sköterskan höll på med eftervården och att hon snart skulle komma ut och hämta mig! Ville egentligen bara slänga mig runt Palles hals o tacka honom, men det hade ju blivit SKETA pinigt, så jag sträckte artigt fram tassen ist o tackade honom för han lagat min Magiska! Lyckligaste Jag!

   Innan tanten gick sa hon att jag inte va välkommen tillbaka ;) Jag fick tydligen hela teamet nere på ATG att verka blödiga! Inte ett öga torrt bland personalen när min oro o sen när min lycka spred sig på kliniken ;) Å känslan är ömsesidig.. Jag vill hemskt gärna ALDRIG återvända dit! Men jag måste säga att de imponerade stort på mig, så ja ATG i Malmö blir nog mitt andrahandsval på veterinär/klinik näst efter världens bästa Björn då vill säga ;)


Hur som, vad som kändes som en evighet passerade innan ännu en super trevlig sköterska om ut till oss! Hon gick igenom eftervården och hur jag skulle ta hand om Shira de närmaste veckorna! Jajaja tänkte jag, låt mig får träffa henne NUUU!

Den känslan som spred sig i kroppen när jag såg henne där i boxen är HELT obeskrivlig, så jag tänker inte ens försöka! Jag slängde mig runt halsen igen o tårarna flödade, sniffade in hennes doft o drog handen över hennes sammetspäls! MAGISKA ÄLSKADE ÄLSKADE HON! De enda orden jag fick fram nu va: du klarade det, du klarade det!

Sköterskan stod helt tyst o tittade på oss[läs:mig] o när jag samlat mig någorlunda sa hon att det va en fantastik häst jag hade! Hon hade snokat lite i hennes pass och ställde en del frågor om lettiska hästar! När vi skulle gå sa hon till mig igen att Shira va en fantastiskt mysig häst, eller ja mer som en hund faktiskt! Stolt som få klädde jag på min Magiska Prinsessa o gjorde henne redo för avfärd! HON KLARADE DET!


Vi lastade och for hem! Har aldrig varit lyckligare!!! Väl hemma installerade hon sig i boxen och mumsade glatt i sig sitt älskade hö!

   Men hon var öm i hela kroppen och fortfarande ganska så groggy…

Mammsen o Johanna for hem o kvar blev jag... I en knasig bubbla av lycka! Sa god natt till min Magiska o gick in i huset! Pratade med Papps i några minuter, sen fick jag minsann gå ut till stallet igen.. JO, det va sant, hon hade klarat det! För där stod hon verkligen! Mitt alldeles egna lilla Mirakel! 2gggr till den kvällen smög jag ut i stallet bara för att kolla att det verkligen va sant att hon fixat det och att hon va hemma igen! Obeskrivligt! Lyckligaste Lyckligaste jag!


     

Äntligen hemma!


Fram till lördagen va hon extremt öm i hela kroppen, trött o grining. Men vem kan klandra henne?!

   Att få i henne meducinen har inte vatt det lättaste, men vi kämpar på morgon o kväll! Har en klump i magen inför varje meducinering, men ja det är smällar man får ta! Bara 7dgr kvar på smärtstillande sen är den persen över!

Nu är det 2 veckor kvar på boxvila. Sen ska hon ut i en 5x5m hade och skrittad för hand i x-antal(?) veckor!

V.21 är det hur som återbesök hos Björn för kontroll och planering för framtiden!

   Även om det gått en hel vecka kan jag ibland inte fatta att hon fixade det! Kan komma på mig själv med en tår längst kinden när jag tänker på det! Äntligen va det min tur att hamna i den rätta %-gruppen!

Ja, som ni förstår så är lyckan total hemma på kalvåkersvägen! Älskade hon o älskade vi!


 

Boxvilemys


Kan inte nog tacka alla er som hört av er o hjälp oss genom denna tuffa period! TACK TACK TACK! Änglar!

 

Shiras lyckade OP firades med en riktigt dunder fest @ my place i lördags… första utgången i stan sedan november! men det är en helt annan historia o helt andra hyss som jag får dela med mig ngn annan dag! Wopedidoooo!

   Nu är det snart meducineringdags igen =S Wish me luck =)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madibasshiraz - 29 januari 2019 23:18


Swisch *ljudet av 9 dagar som passerar*Jobb, rörelse, mysighelg med N, vardag, snökaos, inställd premiär och sjukdom. Kort uppdatering sen sist!Shira gick 3 pass förr veckan, varav 1 uppsuttet. Godkänt betyg för en tokig vecka. Önskar att det fanns m...

Av madibasshiraz - 20 januari 2019 19:56


Söndag. I did it! Planen höll, o nu är min rumpa placerad i soffan. Maten i ugnen o N väljer söndagsförmiddagen! Så miljoner mkt bättre känsla i kroppen idag! Caroline vs dumma tankar 1-0! Kalaset igår va så mysigt! Tack! OH yes! Nu växlar vi u...

Av madibasshiraz - 19 januari 2019 15:14

Faaaaaaan! Jobbet var krångligt, tredje gången jag kör lön varav andra helt solo. Massa nytt inom julledigt o massa tjafs. Blääää. Men det som är mest Blääää är att det egentligen inte alls är Blääää. Egentligen är det tjohooo! Jag tycker det är SV...

Av madibasshiraz - 19 januari 2019 06:17


Lördag. 06.08. Strax påväg till jobbet. Mmm, så är det. Så kommer det vara en tid framöver. Men så får det va. Allt har sin tid. Sina perioder. Livet. Shira va hos tandläkaren i torsdags. Allt såg fint ut! Skönt! Däremot har hon börjat gnaga på ...

Av madibasshiraz - 16 januari 2019 21:56


Idag har jag vatt i tränat! Japp, you heard me! Hittat ett lagomt ställe för mig att träna på. Onsdagar 18.00, core-pass var fjärde Yoga. Japp, det här har jag lovat mig. Måstemåste hålla detta! Jobbet är kul. Svinkul! Har ett stort projekt på G s...

Ovido - Quiz & Flashcards